LAVOR Collective

Kristófy Dániel

"A nyugalom és feszültség arányára épülő kompozíciók célja a csend és az üresség fogalmának megértése." - Kristófy Dániel

 
IMG_8651.JPG

Kristófy Dániel

"A nyugalom és feszültség arányára épülő kompozíciók célja a csend és az üresség fogalmának megértése."

 
 
 
Untitled  | 48 x 50 cm, olaj, farost, 2010

Untitled | 48 x 50 cm, olaj, farost, 2010

L1360448.JPG
 
 

Dániel tág spektrumon értelmezi a "csend fogalmát", az a megközelítés, ahogyan a csenddel foglalkozik, az utólagos realizációja csak az éveken átívelő, különféle tematikájú és műfajú műveknek. Az elhagyatott terek eredetileg nem a csendességük miatt kezdték el érdekelni. Az irodalomból átemelt élményeire épülő képek nem a csendre felfűzött tematika alapján lettek kiválasztva; az absztrakcióba való áttérés nem célirányosan erre irányult.


 
Egyfás-sziget II.  | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget II. | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

A művész vonzódik a komplexebb problémák szisztematikus, logikai, "tudományos" megoldásához. Egy sokrétegű, vegyes anyaghasználatú kép is egy ilyen probléma, melyen adott egy hordozó felület és a környezetben korlátlanul fellelhető, az alapra felrakható anyagok, ezek az anyagok minél többfélék, annál jobbak. Hogyan és miként lehet applikálni, mely anyag köt meg milyen felületen és az hogyan fog viselkedni, és mindezt milyen módon lehet egy adott sík felületre leszűkíteni.

 A rétegek és a felület formálása a művésznél egy "csapásirány", amerre ez a dialógus halad, az esetenként tudatosabb, de néhol szinte teljesen kötetlen. Nincs szándékában a nézőből "kiváltani mindenképpen valamit", így teljesen értelmetlenné válna számára az, hogy egyáltalán elkezdjen egy képet, azzal, hogy próbálná irányítani a befogadást, ez a folyamat szubjektív, a művész által kevéssé irányítható, ezért ezt a folyamatot szinte teljes egészében a nézőre bízza alkotásai esetében.

"Az emberi gondolkodás - minden szociális interakció - az észlelésen és érzékelésen túli, "elvonatkoztatott" rétegekre épül fel - mivel a nyelv is alapvetően absztrakt."

Egyfás-sziget IV.  | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget IV. | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget V.  | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget V. | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017


Egyfás-sziget I.  | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget I. | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget III.  | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

Egyfás-sziget III. | 40 x 40 cm, olaj, zománc, akril, lakk, farost, 2017

L1170616.JPG

tinnitus-SOROZAT

 Dániel ebben a sorozatában a csendet keresi, és annak lehetetlenségét is egyszerre. Párbeszéd a csendről, ami természetéből fakadóan már meg is szüntette a vizsgálatának tárgyát. Az igazi meditáció az üresség élményében keresendő és abban is teljesedik ki, azonban hogyan lehet az ürességet magát megfesteni, mivel kell kontrasztba állítani a csendet, hogy mégis láthatóvá váljon. A művész számára egy fontos részlet, hogy nála nem meditáció a kép, vagy az alkotás folyamata, külsőleg is a lehető legjobban eltér tőle, céljában is. A csend élménye azonban nem üres, ebből következik, hogy a képi tartalomnak a ritmikája tartalmazza  csend ürességre vonatkozó részét is.

Tinnitus I.  | 90 x 60 cm, olaj, zománc, föld, farost, 2015

Tinnitus I. | 90 x 60 cm, olaj, zománc, föld, farost, 2015

Tinnitus II.  | 90 x 60 cm, olaj, zománc, szén, föld, szög, farost, 2015

Tinnitus II. | 90 x 60 cm, olaj, zománc, szén, föld, szög, farost, 2015


"Maga a képalkotás, mint folyamat nálam igazából egy párbeszéd a képpel."

Tinnitus V.  | 42,5 x 37 cm, pasztell monotípia, olaj, merített papír, 2016

Tinnitus V. | 42,5 x 37 cm, pasztell monotípia, olaj, merített papír, 2016

Tinnitus VI.  | 57 x 46,5 cm, pasztell monotípia, kollográfia, 1/1, merített papír, 2016

Tinnitus VI. | 57 x 46,5 cm, pasztell monotípia, kollográfia, 1/1, merített papír, 2016

Tinnitus III.  | 72,5x55 cm, pasztell monotípia, pigment, merített papír, 2016

Tinnitus III. | 72,5x55 cm, pasztell monotípia, pigment, merített papír, 2016

Tinnitus IV.  | 72,5x55 cm, pasztell monotípia, pigment, merített papír, 2016

Tinnitus IV. | 72,5x55 cm, pasztell monotípia, pigment, merített papír, 2016


 

KRISTÓFY DÁNIEL BIO (b.1987)

Egyéni kiállítások

2018 | Hapax Legomenon, Levendula Galéria, Gödöllő

Válogatott csoportos kiállítások

2018 | Csongrádi Művésztelep kiállítása, Művelődési Központ és Városi Galéria, Csongrád

2017 | Élő magyar festészet 2017, Bálna, Budapest

2017 | T-minusz , Művelődési Központ és Városi Galéria , Csongrád

2017 | Árpádos Képzőművészek Kiállítása, Óbudai Árpád Gimnázium, Budapest

2017 | Innen lettünk naggyá, Békásmegyeri Közösségi Ház, Budapest

2017 | Ott vagyunk már?, T-minusz csoport, MKE, Budapest

2017 | Megformált valóság, Szikra Galéria, Jászberény

2016 | XXI. századi kortárs tájértelmezések, Lámpás Galéria, Zsámbék

2016 | LuppArt művésztelep kiállítása, Living Gallery, Budapest

2016 | Aperitif II., L Art Open Studios, Budapest

2015 | Hungarian Trade and Cultural Center kiállítása, Ningbo, Kína

2015 | Paolina Brugnatelli Alapítvány, Santa Marta, Paderno d’Adda, Olaszország

2015 | Paolina Brugnatelli Alapítvány, Accademia di Brera, San Carpoforo, Milano, Olaszország

2015 | Saját szakáll, Pince Galéria, Budapest

2015 | pakk_art, Defo Labor, Budapest

2015 | 5 éves NaN-Art kiállítás, Vármező Galéria, Budapest

2014 | pakk_art, Higgs Field Galéria, Budapest

2012 | Pantone P2562 – Fészek Művészklub, Budapest

2012 | MalomKörzés, Művészetmalom Modern és Kortárs Művészeti Központ, Szentendre

2012 | Attersee Klassik 2012, Seewalchen am Attersee, Ausztria

2012 | Impressziók, Művelődési Központ és Városi Galéria, Csongrád

2011 | Crossmedia, Labor Galéria, Budapest

2011 | Arcrekonstrukció, Szövetség székház, Budapest

2010 | Szüret, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest

2008 | Hat - tematikus kiállítás, Óbudai Képzőművészeti Szakképző Iskola, Budapest

2006 | Vonat - tematikus kiállítás, Meander Galéria, Budapest

Díjak

2018 | Barcsay-díj

2018 | Szabó Dezső Művészeti Ösztöndíj

2014 | Erasmus ösztöndíj

Tagságok

T-minusz csoport

Tanulmányok

2010 - 2016 | Magyar Képzőművészeti Egyetem, Festőművész szak, Budapest Mesterek: Nagy Gábor, Kósa János

2014 | Crawford College of Art & Design, Cork, Írország

2006 - 2010 | Óbudai Képzőművészeti Szakképző Iskola, Tervezőgrafika, Képgrafika, Festő szak, Budapest

Website: www.kristofy.hu