LAVOR Collective

Vedres Ági

„Felfedező vagyok, fáradhatatlanul keresem és kutatom az újat, a meglepőt, a váratlant, a felfedezésre várót.” - Vedres Ági


arborétum I..jpg

vedres ági

„Felfedező vagyok, fáradhatatlanul keresem és kutatom az újat, a meglepőt, a váratlant, a felfedezésre várót.”


 
 
 
Férfiról álmodó nő  | digitális fotográfia, Párizs, Franciaország, 2006

Férfiról álmodó nő | digitális fotográfia, Párizs, Franciaország, 2006

 
Szerelmes csaj /önarckép/  | FORTE negatív, analóg fotográfia, digitalizált analóg negatív, 1983

Szerelmes csaj /önarckép/ | FORTE negatív, analóg fotográfia, digitalizált analóg negatív, 1983

 
 

"Felvételeim egy-egy képen kívüli létező – a szubjektum – felidézői. A mű irracionális és szubjektív folyamatok eredményeképpen jön létre – mondták a klasszikusok és vallom én is, felhasználva és átalakítva a technika objektivitását. Testközeli képeimen a tapintással való testérzékelés is vizualizálódik, a lelki-szellemi-testi érzékelések összessége manifesztálódik, a fényképező apparátust az optikai képességeken túl másokkal is felruházom: szubjektivizálom azt. Nem önmaga vagy a modell értelmében, hanem valódi médiumként a kettő között.”


Gignentia I.

Gignentia I.

Florescentia IV.

Florescentia IV.

Gignentia II.

Gignentia II.

„A polaroid közvetlen, azonnali és legfőképpen a pillanatnyi helyzetről szól. Semmit sem titkol a valódiból”


A „Florescentia-sorozata”, egyfajta „Fotó-Herbárium”, a növények szeretetén túl, magát a botanikát, herbáriumokat is tanulmányozza, így a természeti környezet, a növényekkel való kapcsolat foglalkoztatja. Úgy ad természetrajzot, „növényrajzot”, a növényekről, hogy személyes közelségbe helyezi a virágokat, növényeket, a megfogalmazás maga a csendélet. Ennek folytatását képezi a „Gignentia-sorozat”, amelyben a fák az örökkévalóságot, az öröklét fogalmát jelképezik. A fa gyökere a tudattalant, a törzs a tudatot, a lombkorona pedig a felettes ént szimbolizálja az analitikus pszichológiában. Ezen túlmenően a fák ágai az ég felé törnek, így összekötik a földi és az égi világot, amely a magasabb szférákba történő emelkedést, és a szellemi tudást.

FLORESCENTIA – és GIGNENTIA - SOROZAT

 
Florescentia III.   | Impossible Color 600 Round Gold Frame Edition polaroid film, Hahnemühle Photo Luster 260 gr. selyemfényű fotópapír, giclée print, 1/3 , 2017

Florescentia III. | Impossible Color 600 Round Gold Frame Edition polaroid film, Hahnemühle Photo Luster 260 gr. selyemfényű fotópapír, giclée print, 1/3 , 2017


Old Memories  |   Analóg, fekete-fehér fotográfia, zselatinos ezüst nagyítás, multiexpozíció, Velence, Olaszország, 1988

Old Memories | Analóg, fekete-fehér fotográfia, zselatinos ezüst nagyítás, multiexpozíció, Velence, Olaszország, 1988


HOMÁLYOS BOLDOGSÁG - SOROZAt

 
 

FORTE negatív (1969), analóg fotográfia, Hahnemühle Photo Luster 260 gr. selyemfényű fotópapír, 1/1, 2015

Ági az „időutazó” átemeli és megmenti a múltat, a jelen és a jövő számára. Ezek a fotográfiák, melyek a „flashbulb memories” élményeire reflektálnak, az előttünk feltárulkozó emlékképek filmkockái, amelyek homályosak, elmosódottak, foltokká válnak az idő múlásával. Az elveszett emlékek, a boldog és felhőtlen gyermekkor, a fiatalság „aranykora”, az ismeretlen természeti tájban és a test szabadságában jelenik meg.

 
 

 
Anya és a hal  | FORTE negatív, analóg fotográfia, digitalizált analóg negatív, 1984

Anya és a hal | FORTE negatív, analóg fotográfia, digitalizált analóg negatív, 1984

 

anya és a hal

Amikor portrékat készít, nem a hagyományos és megszokott értelemben vett arcképekről van szó. Érzelemmel, személyes töltéssel telíti meg a képet, a láthatatlan kapcsolat a modell és a fényképész között érezhető, tapintható. Szokatlan jelenetet emel be a hétköznapi enteriőrbe, mely 17. századi holland életképeket, csendéleteket idéz, akár Abraham van Beyeren: Csendélet ponttyal (1645-50) című festménye. A fotó újra csak „kortalanná”, „időtlenné” válik a kontextus és a megjelenítés összefüggésében.

 

„Ági a fényképezőgéppel belemegy a másik ember „világába”, módszerének része az empátia, a pszichológiai érzékenység, a környezettanulmány. Legfőképpen, persze, a másik - a modell - bevonása, a kölcsönösség, s talán ez az az egyik pont, mely túl van a fotográfia tárgyias és konceptuális-reflektív területein.” - Keserű Katalin

 

 

Vedres Ági (b.1965)


Válogatott egyéni kiállítások

2015 | nemtudomhogymerre, észak-dél-kelet-nyugat, LIGET Galéria, Budapest
2014 | Mme BonBON bemutatja, Historia Femina, TELEP Galéria, Budapest
2013 | INSTAMAKARMA, Castro Bistro, Budapest
2010 | „hé, FIÚK”, Mai Manó Ház, Magyar Fotográfusok Háza, Budapest
2009 | guten Morgen Schnee, Künstlerhaus, Landesatelier, Salzburg, Ausztria
2008 | ÉJ, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest
2007 | Halhatatlan NAGYOK - első széria, Színhely Galéria, Budapest


Válogatott csoportos kiállítások

2018 | Reclaim Photography Festival, Black Country Living Museum, Dudley, Anglia
2018 | Polaroid70-Present Perfect, Polaroid 1947-2017, Patyolat//PRÓBAüzem, Budapest
2017 | Object of Desire, Photo Romania Festival, Galeriile Minerva, Cluj-Napoca, Románia
2017 | Photometria, NEW EHM Exhibition Space, Ioannina, Görögország
2017 | Reclaim Photography Festival 2017, Light House Media Centre, Wolverhampton, Anglia
2016 | Transfer Series, Podgorny Robinson Gallery, Paris, Franciaország
2016 | Teleportation, Art Labor Gallery, Shanghai, Kína
2016 | Képek és pixelek, Fotóművészet - és azon túl, Műcsarnok, Budapest
2016 | Young Kertész & Young Hungarians, Magyar Intézet, Szófia, Bulgária
2016 | Reclaim Photography West Midlands 2016, Harrison Learning Centre, Wolverhampton, Anglia
2015 | Young Kertész & Young Hungarians, Római Magyar Akadémia-Balassi Intézet, Róma, Olaszország
2014 | Lakatlan, Rétrospective des Tenties, La Maison Pelgrims, Bruxelles, Belgium
2014 | Young Kertész&Young Hungarians, Galerie STP, Art Gallery, Greifswald, Németország
2013 | Oh, Snap! Carnegie Museum of Art Forum Gallery, Pittsburgh, Amerikai Egyesült Államok
2013 | Portas Abertas, Open Doors, Fórum Eugénio de Almeida, Évora, Portugália
2013 | Young Kertész & Young Hungarians, Longroom Gallery, Athen, Görögország
2012 | POLAROID 65, Kecskeméti Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
2012 | Norpas Festival, Invisible Presence, Biopony, Kemiönsaari, Dalsbruk-Taalintehdas, Finnország
2010 | Élmény! Minden tekintetben, MÜPA, Budapest
2010 | Foretaste-Ízelítő, FFS, Prágai Magyar Kulturális Központ, Prága, Csehország
2009 | Closer to Beyond, Galleria_Studio44, Genova, Museo D’Arte Contemporanea, Casa del Console, Calice Ligure, Olaszország
2009 | Fény, Boulevard & Brezsnyev Galéria, Budapest
2007 | ForteForever, Kayabacho, Tokió, Japán
1994 | Women Light Up The Night, Video and Slide Festival, Tacheles Berlin Mitte, Berlin, Németország

Díjak

2009 | „Minden, ami nem város” Országos Fotópályázat Fődíja, Mai Manó Ház, FotóFalu Alapítvány
2009 | Budapest Galéria Ösztöndíja, Salzburg Landesregierung, Salzburg
2008 | Kossuth Múzeum Különdíja, Cegléd

Művészeti vásárok

2012 -2018 | ArtMarket Budapest, Random Galéria, Budapest

Művek gyűjteményekben

Magyar Fotográfusok Háza, Mai Manó Ház, Budapest
Kossuth Múzeum, Cegléd
LAVOR Collective gyűjteménye
Equilor Befektetési Zrt.

Tanulmányok

2015 | Sylvia Plachy Workshop, ‘Ahova a szálak vezetnek’, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Budapest
2011 - 2013 | Eötvös Loránd Tudományegyetem, Mozgóképkultúra- és médiaismeret szak, Budapest
2003 - 2005 | Janus Pannonius Tudományegyetem, Művelődésszervező mesterképzési szak, Pécs
2000 - 2003 | Eötvös Loránd Tudományegyetem, Művelődésszervező szak, Budapest