LAVOR Collective
lavor_karl_meszlenyi_mr_blue_details.png

Weekly wave

Kortárs Kedd

 
Varfok_.jpg

JOVÁNOVICS TAMÁS - ESTHER STOCKER

2019. 09. 19. - 10. 19.


 

BELEGABAOLYODÁS
(Kizökkenő geometriák)


A kiállítást megnyitja: Aknai Katalin művészettörténész

Jovanovics Tamás és Esther Stocker közös kiállításával indul a Várfok Galéria őszi évada.  Geometrikus struktúrák, redukált formavilágból komponált rácsok elementáris, mégis komplex rendszere - burjánzó minimalizmus.

Jovanovics és Stocker Bécsben ismerkedtek meg, mindketten egyaránt otthonosan mozognak a világban, gyakran állítanak ki a világ különböző pontjain. Művészetük és művészetfilozófiájuk számos ponton találkozik, mégis markánsan különböző. Míg Jovanovics Tamás képein a struktúrát rafinált, de inkább enyhe “rendszerhibák” és a színek billentik ki, addig Esther Stocker szigorúan fekete-fehér festményein a struktúrák összetettebbek, a rendszerből való kizökkenés vadabb. Mindketten a minimalizmus szigorát, rendszer-dogmatizmusát ünneplik és kérdőjelezik meg egyszerre műveikkel. A kiállítást egy igen terjedelmes, kettejük művészet-filozófiai dialógusát is tartalmazó katalógus is kiegészíti.

Várfok Galéria
1012 Budapest, Várfok u. 11.
www.varfok-galeria.hu

 
Varfok_Orr.jpg

Éden darabokban

2019. 09. 19. - 10. 19.


ORR MÁTÉ egyéni kiállítása


Megnyitó: 2019. 09. 19., 18:30

A Várfok Project Room őszi évadnyitó kiállítása a Várfok Galéria állandó művészkörének legújabb tagját, Orr Mátét köszönti. 

Orr Máté (Veszprém, 1985) a Képzőművészeti Egyetem festő szakának elvégzése után 2011-től számos egyéni és csoportos kiállítás keretében mutatkozott be Magyarországon, képei több külföldi kiállításon és művészeti vásárokon szerepeltek, köztük Monacóban, Dél-Koreában, Kínában, Németországban, Szlovákiában és az Egyesült Királyságban is.

Az Éden Darabokban című kiállítás a művész legújabb alkotásait mutatja be. A képek az ember alkotta törvények és az állati ösztönvilág ellentétéből vagy átfedéseiből kialakult feszültségeket járják körül. Ezeket a viselkedési mintákat Orr Máté a rá jellemző szellemes és frivol módon vizsgálja. A sorozat törvényszegéssel, a Kiűzetés a Paradicsomból jelenetével indul és bomlik ki egy színes, dinamikus képciklusként, ahol a szexualitás, az agresszió és az önfenntartás gondolatai jelennek meg. Az emberi tulajdonságokkal felruházott állatok az állatmesék műfajához kapcsolják a műveket, ahol állatok helyettesítik az embereket egy allegorikus képben, hogy a nehéz vagy kellemetlen témákról könnyebben tudjunk gondolkodni. Így nem egy konkrét történet jelenik meg előttünk, hanem annak csupán a sematikus váza. Ehhez a sémához minden néző a saját személyes élményeit tudja kapcsolni. Dinoszauruszok, rózsaszín flamingók, meztelen emberi testek, pepitamintás felületek, lángoló világ, szamóca és vörös függöny, csakhogy néhány motívumot említsünk Orr Máté részletekben és szimbólumokban gazdag, nagy várakozással övezett, legújabb sorozatából.

Várfok Project Room
1012 Budapest, Várfok u. 14.
www.varfok-galeria.hu

 
 
Kisterem.jpg

Más visszhangok pedig a kertben laknak

2019. 09. 18. - 10. 18.


NIKITA KADAN, KASZÁS TAMÁS, ANNA WITT


Kurátorok: Gadó Flóra és Őze Eszter

A kiállítás előzménye a Fragments of Utopias című vetítéssorozat, mely több kortárs videómunka és dokumentumfilm egymás mellé helyezésével vizsgálta építészeti emlékeken keresztül a technológiai és társadalmi fejlődésbe vetett utópikus elképzelések kudarcát. A Kisteremben látható kiállítás tovább foglalkozik az épített tér és az emberi test kapcsolatával, illetve a kérdéssel, hogy miért a múlthoz visszatérve keressük olyan kétségbeesetten a változás lehetőségét.

A művek olyan kérdéseket tematizálnak, mint hogy milyen kapcsolat van az épített tér és a különböző marginalizált csoportok térhasználata között? Hogyan éled újra egy funkcióját vesztett, elhagyott épület? Hogyan tudnak terek egyszerre kizárni és befogadni eltérő közösségeket? Melyek azok a testgyakorlatok, amelyek egy-egy meghatározott térhez kötődnek? A városi térben helyüket kereső csoportok történetein keresztül az elöregedő társadalom, a klímaválság és a migráció globális eseményei kerülnek előtérbe Nikita Kadan, Kaszás Tamás és Anna Witt munkáin keresztül.

(A cím idézet T.S. Eliot: Négy Kvartett című verséből [fordítás: Vass István])

https://www.kisterem.hu/#PhotoSwipe1568788757161

Kisterem
1053 Budapest, Képíró u. 5.
www.kisterem.hu

 
 
fuga_aukció.jpg

Intim Univerzum

2019. 09. 19. - 10. 27.


 

NADJA MASSÜN


A kiállítást megnyitja: Bojár Iván András művészettörténész, író

Kurátor: Csizek Gabriella

Nadja Massün kiállítása a klasszikus fotográfiával való találkozás megunhatatlan kalandjára hív. Megmutatja a fekete-fehér fényképezés valóságtól való elvonatkoztató erejét és addig nem látott világokat teremtő képességét is. De nemcsak ezt. Fényképei arra is képesek, hogy a képkockákba sűrített személyességet erőteljesen és érzéki módon őrizzék magukban és adják át. És többek között ez az, ami miatt egyedülállónak tekinthető fotográfiai munkássága. Nadja Massün fényképészi pályafutásának kiindulópontja családtagjainak és a közöttük lévő érzelmi, bizalmi kapcsolatoknak rendkívül érzékeny bemutatása volt. Lányai életének mindennapi történéseit erős érzelmi tartalommal telitett pillanatokban ragadta meg, hogy fotóiban megmutassa azt.

CAPA 8F Galéria - Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
1065 Budapest, Nagymező u. 8.
www.capacenter.hu

 
Curtiz_film.jpg

CURTIZ

2019. 09. 12. - PREMIER


A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (2018)


A 40-es évek elején Amerika a háború küszöbén áll. A magyar származású filmrendező-cézár, Kertész Mihály, avagy MICHAEL CURTIZ (56) végre karrierje csúcsára érhetne. Hírhedten cinikus, lekezelő karaktere és borzasztóan rossz angolsága ellenére is kivívta Amerika hódolatát. Dúsgazgad és fél Hollywood – kelletlenül bár – a lábai előtt hever. A másik fele azonban úgy emlegeti, mint a legnagyobb rendező, akiről senki nem hallott. Rendező-zseni mivoltát senki nem vitatja, viszont az átütő siker még nem érkezett el számára. Producer barátja, WALLIS (44) kilépni vágyik a Warner Stúdiók árnyékából, ehhez viszont nem kevesebb hiányzik, mint egy Oscar-díj irodájának polcáról. Ekkor akad rá egy ígéretes szövegkönyvre: Everybody Comes to Rick’s címmel.

A film a 42. Montréali Nemzetközi Filmfesztiválon fődíjat nyert.

Rendező: Tamas Yvan Topolanszky
Írók: Bak Zsuzsanna, Ward Parry, Tamas Yvan Topolanszky
Főszereplők: Barabás Nikolett, Bordán Lili, Caroline Boulten, Lengyel Ferenc

http://muveszmozi.hu/filmek/curtiz-magyar-aki-felforgatta-hollywoodot

Művész
1066 Budapest, Teréz krt. 30.
www.muveszmozi.hu

 
 
Szotyory_Mucsarnok.jpg

A vágy titokzatos tárgyai

2019. 09. 17. - 11. 17.


 

Szotyory László


Szotyory László melankolikus, bukolikus világa a gyönyörben fogant valóság, amelyről az alkotó korábban így írt: „Azt festem meg, amit magam köré szeretnék varázsolni, azt a képzeletbeli közeget, amelyben élek, amelyben jól érzem magam.” Ezen a nagyszabású tárlaton bemutatásra kerülő festmények az életműnek azt a szeletét képviselik, amelyben az új festészettől a posztmodern hagyományokon keresztül ívelő érzéki festésmód mint létfosztott egzisztencia jelenik meg. Szotyory festményeit nézve a kiállításlátogató úgy érzi, hogy „A lét elviselhetetlen könnyűsége” és „A lélegzetvétel elemi szükséglete” megfilmesített történeteiből kiválik valami, és egyetlen virtuális létezővé olvad össze, festői módon alakul testérzetté, egyben egzisztenciális lehetőséggé.

http://www.mucsarnok.hu/program/programok.php?mid=qAHCYK4ODV7cC5jrQDMvUZ

Műcsarnok
1146 Budapest, Dózsa György út 37.
www.mucsarnok.hu

 
Natura_Naturans_KAS.jpg

NATURA NATURANS

2019. 09. 27. - 10. 18.


BÍRÓ SÁNDOR



Megnyitó: 2019. 09. 26., 18:00


A kiállítást megnyitja: Ferenczy Bálint
Közreműködik: Mizsei Zoltán, ének-elektronika
www.initiofinearts.com

K.A.S. Galéria
1144 Budapest, Bartók Béla út 9.
www.kasgaleria.tumblr.com

 
 
Percipience_0927.png

PERCIPIENCE |MEGFIGYELÉS

2019. 09. 26. - 2020. 01. 12.


 

OLGA TOBLERUTS &
IRINA ANNINA


Megnyitó: 2019. 09. 26., 19:00

A tárlat egyfajta utazás a megfigyelés belső tereiből a cselekvés külső tartományába, ahol a naptól, fénytől, és évszakoktól függően minden folyamatosan változik, ahol a színek és a fények olyan ragyogóak, hogy képtelenség tágra nyílt szemekkel nézni őket. Ezeknek a világok a kapcsolódása új tapasztalatokat nyújt. Tapasztalatokat, melyek olyan festményeket hoznak létre, amelyek az érzelmeknél is többet mondanak el az ábrázoltakról. Ahogyan a külvilág tükröződik a néző szemében, úgy hordjuk magunkon ezeknek az érzelmi tapasztalatoknak a lenyomatait, melyek elrejtenek bennünket a kíváncsi szemek elől, eltakarva azt, amik közvetlenül hozzájuk kapcsolódnak. Ez a tapasztalat formálja az érzékelésünket, olyan mint egy üveg: láthatatlan, de leküzdhetetlen határ a belső és a külső között, melyen keresztül szemléljük a külvilágot ébredés után.

UVG Art Gallery
1055 Budapest, Falk Miksa u. 7.

 
Mecs_Miklos_.jpg

POSZTADOKKAPOKALIPTIKUS

2019. 09. 28.- 11. 03.


MÉCS MIKLÓS, MÉCS MIKLÓS és MÉCS MIKLÓS, FISCHER JUDIT, Sz.A.F.


Megnyitó: 2019. 09. 27., 19:00

„A tökéletlen aránytalanság-rendszerek formátlan gondolatait szövegben megfogalmazó” Mécs Miklós (x4 + Fischer Judit + Sz.A.F.) kiállításán ötletek, nem megvalósítandó mű-tervek, posztkonceptuális megállapítások és személyes életvezetési javaslatok olvashatók. Mécs Miklós intermédia művész és haszontalan művész jellemzően gondolkodó- és alkotótársakkal dolgozik együtt különféle csoportosulásokban. Ezek őse a Fischer Judittal közösen alapított “Szájjal és Aggyal Festők Világszövetsége” (Sz.A.F.), mely hétköznapi helyzeteket ki- vagy elfordítva mutat rá a normálisnak vagy épp abnormálisnak mondott dolgok fonákságaira. Jelen kiállítás is a tipikus Sz.A.F. kiállítás struktúrát követi.

Mécs folyamatosan teszteli saját mohóságát; már-már sportot űz abból, hogy veszni hagyja az igazán jó ötleteket, „szeret pepecselni, de csak egy percig”, és „sok energiát feccölni abba, hogy megmutassa a közönyét”. „Belülről rágja a száját, hogy kisebb legyen az arca.” Programszerűen „igyekszik nem csinálni semmit (hisz úgy is minden megtörténik)”, „pénz nélkül él” („stadionra gyűjt”), és próbálja „a jövőt végképp eltörölni”.

„Ha minden kell, ahhoz egy egész emberiségre van szükség, de ha semmi nem kell, ahhoz egy ember(öltő) is elég.”

Trafó Galéria
1094, Budapest, Liliom u. 41.
https://trafo.hu/trafo_galeria

 
 
Szonja Molnar